Spelen met Brainblocks

Gepubliceerd op 19 maart 2023 om 15:50

Binnen mijn praktijk vindt ik het belangrijk om over verschillende tools te beschikken, zodat ik zoveel mogelijk kan aansluiten bij de behoeftes van de jongeren die ik coach. Naast o.a. Rots en Water, tekenen, het werken met legopoppetjes, Geweldloze Communicatie en schrijven was ik nog opzoek naar iets waarbij beelden, zonder deze te moeten tekenen of beschrijven, centraal stonden. Dit vond ik in de methode van Brainblocks. 

Wat is het?

Via Brainblocks kan je door verschillende blokvormen en -kleuren op een plaat van een hoofd of lijf te leggen over- en inzicht krijgen in hoe je hoofd er uitziet en je lichaam zich voelt. De blokjes zelf hebben geen vaststaande betekenis, hierdoor kan iedereen een eigen betekenis eraan geven. Zo kan blauw voor de een symbool staan voor kou, afstand of verdriet en voor de ander wat er allemaal cool is op dit moment. Het leuke ervan is dat de blauwe blokken de volgende keer weer een hele andere betekenis kunnen hebben. Niets ligt vast. Het doel is namelijk met behulp van de blokken weergeven hoe je hoofd of lijf op dit moment voelt of er uitziet en dat is zelden hetzelfde.  

Hoe werkt het?

Als alle blokken precies zo liggen, staan of gestapeld zijn zoals het voelt en/of er van binnen uitziet dan gaan we dit samen bekijken en bespreken. Dit doen we steeds aan de hand van één blokje. Door dit één voor één te doen ontstaat er meer overzicht en ruimte over een bepaalde situatie. Het komt regelmatig voor dat er tijdens het gesprek blokjes weggehaald, verlegd of erbij gelegd worden door de opgedane inzichten. 

Brainblocks hoofd met verschillende blokken hierin geplaatst op elkaar.
Brainblocks hoofd met verschillende blokken hierin geplaatst naast elkaar.

Reacties

Ik werk nu een aantal maanden met Brainblocks en van de jongeren die ermee aan de slag gaan krijg ik verschillende reacties: ‘Fijn dat ik nu meer overzicht heb van hoe mijn hoofd er uitziet.’, ‘Ik begrijp mijzelf nu een stuk beter.’, Dus als ik dit (wijst naar een blokje) de volgende keer anders zou doen, dan voel ik me misschien ook anders.’, ’Ik heb niet alleen maar donkere gedachtes in mijn hoofd.’, ‘Ik kan nu aan anderen laten zien hoe mijn hoofd werkt en eruit ziet.’, ‘O, dus zo werkt mijn hoofd!’

Spelen

Aan het einde van een sessie vinden een aantal jongeren het ook leuk om er even mee te spelen: een hoge toren maken, een gebouw bouwen, woorden of vormen neerleggen het kan allemaal. Dat maakt Brainblocks zo’n mooie tool om mee te werken.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.