Scholen

Binnen de school zijn er individuele leerlingen of een groepje leerlingen die geholpen zouden zijn bij extra ondersteuning in de vorm van coaching. Maar hoe ziet zo'n coachingstraject eruit?

Intake

De intake is altijd gratis. Samen kijken we op welke gebieden de leerlingen een hulpvraag hebben en wat de mogelijkheden zijn. Het kan voorkomen dat er tijdens een coachingsgesprek onderwerpen naar voren komen die extra aandacht nodig hebben. Denk hierbij aan het in het gevaar komen van de eigen veiligheid en die van anderen. Tijdens de intake wordt met elkaar afgestemd hoe te handelen in dit soort situaties, dit zorgt voor duidelijkheid voor alle betrokken partijen. Hoe lang het coachingstraject zal duren hangt af van de hulpvraag en de behoeftes, hier is geen vaststaande periode voor. Dit betekent dat we dit in overleg zullen afstemmen in een op maat gemaakt contract.

Coachingstraject

Binnen het traject worden iedere week gesprekken gevoerd voor de de duur van 1 uur. Om ervoor te zorgen dat de leerling niet iedere week hetzelfde vak mist, kan er, mits dit mogelijk is, afgewisseld worden in tijdstip. De eerste afspraak van het traject zal een intake met de leerling zelf zijn, wat is de hulpvraag en welke behoeftes zijn er? Hier wordt een plan van aanpak van gemaakt en gedeeld met alle betrokken partijen (ouders, mentor, zorgcoördinator). De vervolgafspraken zullen in het teken staan van de actiepunten die in het plan van aanpak naar voren zijn gekomen. Na ongeveer 6 afspraken is er een evaluatiemoment en wordt er met alle betrokkenen besproken hoe het er nu voor staat en of er nieuwe actiepunten nodig zijn om het gewenste doel te bereiken.

verslaglegging

Van ieder coachmoment zal een kort verslag gemaakt waarin aangegeven wordt wat er is gedaan en welke afspraken er zijn gemaakt. Dit verslag is inbegrepen in de kosten. Het verslag is gericht op het proces en niet op de inhoud. Dit houdt in dat alles wat er besproken is tijdens de sessie met de leerling(en) vertrouwelijk is. Dit verslag zal gedeeld worden met de ouders, mentor en zorgcoördinator. Door het delen van deze informatie is voor alle betrokkenen helder waar aan gewerkt wordt en op welke manier. Daarnaast is het dan ook gemakkelijker om ook buiten de coachingsmomenten de leerling(en) te ondersteunen.

 

Jongerencoaching, counseling, (groeps)training en begeleiding op maat voor jongeren, hun ouders en onderwijsprofessionals in Rotterdam e.o.  De meeste dagen lukt het je op eigen kracht en soms heb je een SideKick nodig.